Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

1 juni 2017

Zuinigeman spaart 25% van zijn maandsalaris

Zuinigeman spaart 25% van zijn maandsalaris


Sinds december 2016 spaar ik elke maand automatisch 25% van mijn maandsalaris. Op de eerste dag van de nieuwe maand wordt het geld van mijn lopende rekening van Rabobank overgemaakt naar de spaarrekening van Triodos, want dan is het geld uit mijn zicht.

En als ik geld wil opnemen dan duurt het ook wel enkele uren of een dag voordat het geld wordt overgeboekt. Dus maakt het minder aantrekkelijk om geld op te nemen en daardoor ben ik veel meer na gaan denken als ik spullen of aankopen wel nodig hebt.

Doordat ik er meer over nadenk en het laat berusten, koop ik veel minder en doe ik automatisch mee aan consuminderen. En doordat ik minder geld uitgeef kan ik ook meer sparen.

14 maanden lang heb ik ook geen geld opgenomen van spaarrekening. Doordat ik ben gaan sparen heb ik al een mooi bedrag gespaard. Hierdoor kon ik eind mei mijn grote schuld afbetalen. En dit scheelt mij weer 20 euro aan rente per maand en mijn maandelijkse lasten gaan daardoor ook dalen.

Wat van bedrag spaar ik dan elke maand? Dat wil ik wel vertellen maar vriendlief heeft liever niet meer dat ik alles op het internet zet en heeft daar moeite mee. Alleen over huidige schulden en aflossen zal ik nog wel bloggen maar wel bedrag ik spaar zet ik niet meer online.

Mijn inkomen is beneden modaal en dat is een eigen keuze. Sinds ik al in loondienst ben werk ik 28 uur per week en dat is voor mij voldoende. Doordat ik in de zorg werk, werk ik onregelmatig en om het weekend werk ik ook.  Voordat ik vriendlief kende werkte ik ook 28 uur per week en ook toen kon ik al elke maand sparen, maar geen 25% van mijn salaris, dat zat meer rond de 3% per maand.

Ik verdien wel Jan Modaal maar dan moet ik terug in de tijd! In 1995 had ik met mijn salaris een modaal inkomen gehad. Maar wij leven nu in 2017 en dan verdient iemand met een modaal inkomen € 37.000.

Ontwikkeling door de tijd van het Bruto modaal inkomen

De komende maanden en jaren ga ik nog meer sparen van mijn maandsalaris en wil ik ook hoger dan 25% van mijn inkomsten gaan sparen. Blogger Mr "FOB" spaart maandelijks 60% van zijn inkomsten en hopelijk kan ik dat ook zeggen over enkele jaren. (screenschot Wikipedia)

Hoeveel sparen jullie per maand?
  1. Leuk om te lezen, ik werk ook in de zorg, geen avond diensten maar wel weekenden en feestdagen. Ik week 30-36 uur per week. Ik spaar meestal 50% van mijn salaris. Sommige maanden minder, bijv wanneer ik de zorg verzekering of de gemeentelijke belasting betaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik spaar zoveel mogelijk in het algemeen, en sluis zoveel mogelijk geld door naar de spaarrekening. Maar geen vast bedrag, omdat ik als zzp-er geen vast inkomen heb.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken